سیدمحمد بهشتی در نشست «جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران؛ نقش موزهها در تابآوری ملی و صلح و همبستگی جهانی» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، رفتار جامعه ایران در جریان جنگ چهلروزه را به تحلیل کشید. وی با اشاره به حفظ شگفتانگیز جریان عادی زندگی و تعطیل نشدن کسبوکارها در میانه بمبارانهای شدید تهران، این پدیده را فراتر از «تابآوری» متعارف ارزیابی کرد؛ چرا که در این بحران، نظم و روال عادی زیست شهری برخلاف الگوهای رایج در کشورهای دیگر اصلاً به هم نریخت.
بهشتی جامعه ایران را به درختی کهنسال و تنومند تشبیه کرد و این پایداری را ناشی از ریشههای عمیق تمدنی و «امر ثابت» تاریخی دانست که در ناخودآگاه جمعی مردم پنهان است. وی مأموریت اصلی موزهها را انتقال کیستیِ پنهان از ناخودآگاه به خودآگاه جامعه عنوان کرد.
او با اشاره به تناقض میان نتایج نظرسنجیهای رسمی (که ایران را دچار فقر سرمایه اجتماعی نشان میدهند) با واقعیت همبستگی غنی مردم در بزنگاه جنگ، این تفاوت را ناشی از عملکرد خودآگاهِ گلهمند در برابر ناخودآگاهِ حامی بقا دانست. بهشتی در پایان با تأکید بر اینکه ریشه تاریخی جنگها در جهان ناشی از سوءتفاهم ملتها نسبت به کیستی یکدیگر است، «صلح ایرانی» را فراتر از نبودِ جنگ، مفهومی منحصربهفرد از امتزاج، همدلی و تبدیل شدن به پیکرهای واحد تبیین کرد که غایت هرگونه آفرینش در فرهنگ این سرزمین است.
برای مطالعه گزارش کامل این نشست به سایت زیر مراجعه کنید:
خبر آنلاین